Nieuw model online mond-tot-mond reclame

11 februari 2015
Avans Deeltijd opleiding

Online-mond-tot-mond reclame verdient meer aandacht

Het promotieonderzoek van Avansdocent Dennis Nevels is zoals het verhaal van David tegen Goliath. Het beschrijft voor kleine startups namelijk een model op online marketinggebied hoe op te boksen tegen de multinationals. “Veel bedrijven hebben helemaal geen strategie en dat terwijl het zoveel kan opleveren. Een gemiste kans.”

 

Nevels  presenteert de eerste resultaten van zijn promotieonderzoek op 13 februari 2015 op het prestigieuze congres van de American Marketing Association (AMA). Centraal staat de waarde van online mond-tot-mondreclame via social mediakanalen. De onderzoeker stelt dat het resultaat van zijn onderzoek onder game-developers opmerkelijk is. 

 

Tijdens de Winter Marketing Educators Conference 2015 in Texas belicht de docent van de Academie voor Marketing en Business Management in Breda het eerste deel van zijn onderzoek. “Het onderwerp is erg actueel. Kijk naar de stormachtige ontwikkeling rond verschillende startups die met een klein budget ver komen. Kleine bedrijven kunnen tegenwoordig veel beter concurreren met de grote jongens.”

De onderzoeker meent dat veel van dit type bedrijven de resultaten onderschatten die tot stand komen met het goed managen van online mond-tot–mondreclame.  “Kijk bijvoorbeeld naar het verbazingwekkende verhaal achter het computerspel Minecraft. Ondanks een minimaal budget en blokkerige graphics is het een van de grootste gamesuccessen van de afgelopen jaren”, stelt Nevels over de game van Marcus Persson die inmiddels multimiljonair is. 

Nevels benadrukt dat online-mond-tot-mond reclame meer aandacht verdient. Hij trekt die conclusie nadat hij in Nederland, Finland en Zweden bij 19 bedrijven inventariseerde hoe die zich online manifesteren. “Met andere woorden: hoe proberen zij online mond-tot-mond reclame te managen binnen diverse social mediakanalen. Het resultaat is opmerkelijk. Ze hebben helemaal geen strategie. Daarom heb ik een model ontwikkeld. Zo kan een bedrijf in verschillende stappen veel effectiever werken.”

Het model van Nevels bestaat uit 5 variabelen. “Het gaat onder andere over zaken als de rol van awarenes en het belang van het imbedden in de waardeketen van de verkregen informatie van de community. Het model werkt als een feedback mechanisme. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld zelf participeren in productontwikkeling.”

Nevels gaat er van uit dat hij met zijn onderzoek binnen 2 jaar promoveert aan de Universiteit van Tilburg. Wat nu nog volgt is een kwantitatief onderzoek waarbij de focus ligt op de wederkerige relatie tussen bedrijven en consumenten.